Mijn bachelor proef

Motivatie

Mijn tante geeft kookles in het volwassenonderwijs voor blinden en slechtzienden. Door haar heb ik altijd veel geleerd over de leefwereld van blinden en slechtzienden. Ik leerde veel trucjes en gadgets kennen en was heel geïnteresseerd in deze dingen.

In het zesde middelbaar (richting: Gezondheid-en-Welzijns-wetenschappen) heb ik voor mijn GIP (=geïntegreerde proef) het thema blinden en slechtzienden gekozen. In deze GIP ging de inhoud vooral over de zorg. Ik heb hiervoor een uitstap gedaan naar de ZIEZO-beurs in Antwerpen (2018) en kwam daar een stand tegen van Transcript. Transcript toonde een techniek waarbij ze bestaande kinderboekjes uit elkaar haalden en dan plastiek folies met braille tussen voegden en de boekjes terug inbonden met ringen. Dit werd gedaan zodat zowel zienden als slechtzienden of blinden konden lezen en kijken. Ze vertelden dat ze zowat de enige in België waren die dit deden, wat me toen heel erg verbaasde.

Als student Grafische en Digitale media ben ik natuurlijk gebeten door design en lay-out, maar ik heb ook al mijn hele leven gehouden van tekenen en verhalen schrijven. Ik was altijd al gefascineerd door de prachtige illustraties in kinderboeken.

Mijn droom is dus ook altijd geweest om zelf een boek te schrijven en/of illustratrice te worden.

Samen met mijn ontdekking op de ZIEZO-beurs bloeide dus het idee om zelf een kinderboek te maken waar zowel zienden als blinden of slechtzienden baat bij hadden. 

Een inclusief kinderboek

Ollie zoekt een huis

Dit boek kwam tot stand na een uitgebreide research. Het is echt een werk waar ik mijn hart en ziel in heb gestoken. Mijn droom om een kinderboek te maken is werkelijkheid geworden. Ik ben erg trots op wat ik heb gemaakt, maar ook op de mensen die mij hierbij hebben geholpen.